top of page

Tillsammans blir vi starka snabbare - Communityfasen


I den förra bloggen talade vi om att skaffa partners för att internt bygga sitt företag. I denna blogg ska vi visa att det är lika viktigt att bygga upp samarbeten eller snarare bygga in en interaktion externt med marknaden d v s ens kunder.


När man börjar närma sig den andra fasen (som inte ska ses som strikt linjärt en efter den andra utan mer som en interaktiv process) som vi kallar Communityfasen så behövs verkligen förmågan att fylla sin tjänst med användare. När vi säger användare så menar vi helt enkelt människor som använder din tjänst och/eller produkt oavsett om de är direkt betalande kunder eller inte. Många som är i början av sin verksamhet sätter en stark press på sig själva att snabbt börja sälja för det är det man "måste" göra, trots att de upplever ett inre motstånd, kanske tycker att det är svårt att ta betalt eller helt enkelt känner att produkten/tjänsten redan är färdig och för värdefull att ges bort.

Att slipa på försäljningen är nämligen nästa fas. Här i Commuinityfasen bör fokus ligga på att göra din produkt/tjänst så attraktiv som möjligt så att du får användare av den. Det kan vara i form av testpersoner som får det gratis eller till ett starkt rabatterat pris mot att du får rekommendationer som i sin tur också får rabatt men kanske inte lika mycket som första omgången testpersoner och på så sett bygger du upp ett nätverk av ambassadörer som använder och rekommenderar din tjänst. Du behöver också be om feedback så att du har en chans att gradvis paketera innehållet av din tjänst så att det blir attraktivt på marknaden och det gör man effektivast med att ha denna typ av interaktion med dina användare/kunder.


Om man ska använda konceptet med testanvändare så är det viktigt att hitta testanvändare som verkligen är från den målgruppen man vill nå. Så att man inte bara bjuder in kompisar och kompisars kompisar för att fylla lokalen. Man kan göra det som en ansökningsprocess så att de får svara på ett antal frågor så att du får rätt personer, att de verkligen åtar sig att testa din tjänst fullt ut för att sedan lämna relevant feedback. Så innan du får idealkunder se till att du får idealanvändare. Att det är de personer som egentligen skulle kunna köpa din tjänst och därför känner sig väldigt lyckligt lottade att de får den gratis eller med en kraftig rabatt.

Ytterligare en fördel med testanvändare är att du som företagare för en konkret upplevelse av att ha nöjda kunder (förhoppningsvis, annars behöver du förmodligen tänka om din affärsidé) och att få deras omedelbara respons. Det kommer att öka ditt självförtroende att du verkligen har något bra att sälja som människor är villiga att betala för. Det är lätt att man fastnar för länge med att förfina sin tjänst/produkt som man ju själv brinner för och man vill göra den så perfekt som man bara kan. Om marknaden då när man väl presenterar den inte ger den respons som man vill och tror så kan man bli väldigt nedslagen. Ännu värre är att man då också har förlorat mycket tid. Så det är viktigt att skapa sin tjänst i samarbete med marknaden.


Benjamas nämner exemplet med vad hon såg hända med en av restaurangerna på Strandvägen i Stockholm, där vi har vårt kontor. Restaurangen hade väldigt god mat, servicen var bra men den var nästan alltid tom. Benjamas kände att om de hade gjort något, vad som helst, för att fylla lokalen, till exempel bjuda på pizza till after work, så att restaurangen fylldes med kunder så dels att den ser attraktiv ut när folk går förbi och dels att alla som är jättenöjda med att få en gratis pizzabit troligen kommer att bli ambassadörer och ta med sina kompisar dit nästa gång. Det skulle då kunna ha byggt upp ett varumärke av att vara ett attraktivt ställe. Istället gick de i konkurs.


Du behöver därför skapa en Community runt din business som vill använda din tjänst/produkt. Med detta på plats att du har användare och en Community. Då kan du börja förfina din försäljning och din kommunikation för att ta ditt företag till nästa nivå. Dessa följande faser kommer vi att prata mera om i kommande bloggar.


Det ska också sägas att båda dessa aktiviteter som vi har pratat om här och i förra bloggen med att ta in kompletterande kompetens och att släppa in dina blivande kunder redan i skapandefasen av din produkt/tjänst kräver förstås mod. För båda handlar om att släppa kontrollen. Men det är det som krävs för att ens business ska kunna växa. Så att du kommer till ett momentum där du har en regelbunden försäljning i ditt företag. För det är först då som du verkligen kan kliva in i rollen som en entreprenör som hela tiden utvecklar sitt företag men samtidigt har en rimlig arbetsbelastning.


När vi talar om att växa ska vi dock poängtera att vi starkt rekommenderar att starta lokalt, var du än är, och vänta med globalt till senare. Vi gjorde det misstaget att tro att bara för att vi hade skapat en tjänst på engelska så var vi redo att gå globalt. Det fungerade inte kan vi säga. Det är bättre att bli en stor fisk i en liten damm än att försöka överleva som en liten fisk i en stor damm. Men mer om detta en annan gång.

Vår ambition och passion i Ladylegend media är att vara ett stöd till soloprenören både i att kartlägga processen i företagandet som vi gör i denna blogg, i vår podcast och i Miljonbolagsklubben och att handgripligen tillsammans med er bygga ert bolag starkare och mer effektivt med hjälp av alla de digitala verktyg och plattformar som finns tillgängliga idag och detta gör vi i Digiprenörprogrammet.


Mer information finner ni på LadyLegendMedia.se



Senaste inlägg

Visa alla

DRIVEN

Ladylegend-media-benjamas-pluma-thankful

LADYLEGEND

MILJONBOLAGSKLUBBEN

Välkommen till Sveriges bästa business-klubb inom digitalisering för entreprenörskvinnor. 

 

Benjamas Pluma lär kvinnor bygga miljonbolag med systerskap och guldkant i vardagen.

bottom of page