• Benjamas & Eva

Ensam med alla hattar - Ensamhetsfasen


Vi har sett att soloprenörer är väldigt underservade. Det är få företag som vänder sig till soloprenörer med tjänster som kan ge konkret och handfast hjälp som adresserar helheten av deras företagande. De flesta som pratar om digitalisering idag antingen just bara pratar generellt om fenomenet digitalisering eller så om de erbjuder konkreta tjänster med hur man ska göra så vänder de sig främst till medelstora och stora företag som redan har hela avdelningar för företagets olika uppgifter.


En soloprenör har kanske inte råd att betala någon 20,000 i månaden för att styra deras Facebook annonser, Google ads och sociala medier. För det är ju så att digitaliseringen innehåller så många olika delar som är svåra att överblicka innan man har gått in i den här världen. Man har kanske en hemsida och en Facebooksida och tycker då att nu är jag ju digital och finns på sociala medier. Men det krävs en hel del mer än så med alla verktyg och plattformar som finns att använda sig av. 



Benjamas fick själv uppleva detta då hon på grund av sin ADHD faktiskt inte kan vara överallt och hoppa mellan olika roller, såsom de flesta soloprenörer måste göra. Självklart behöver man ju ta det hela stegvis. Det är det vi tänkte prata om här. Hur man väljer att fokusera på rätt sak i varje fas av att digitalisera sitt företagande.


Den första fasen har vi kallat ensamhetsfasen.

Där är man ensam och/eller känner sig ensam när man inte har någon att vända sig till. Många liksom Benjamas startade företag parallellt med en fast anställning där man naturligt hade arbetskamrater att prata, bolla och inte minst fika med. Som soloprenör gör man dessutom allting själv, man har alla hattar på sig. Man är marknadsföraren, säljaren, produktskaparen, produktleverans, bokföraren, administratören, kundservice och allt däremellan. Kanske jobbar man dessutom hemifrån där barn och hem fortfarande behöver tas omhand. Det är mycket som ligger på soloprenörens axlar. Är det någon som behöver digitalisering så är det soloprenören och det lilla företaget med runt 5 anställda, så att man åtminstone delvis kan ersätta sig själv med hjälp av automatiska digitala system och verktyg. Det är också viktigt att hitta en Community där man kan finna andra likasinnade som är på en liknande resa att bygga sina företag.


Benjamas startade sitt företagande men en plats i en businesslounge på Impact Hub på Riddargatan. Hon valde att investera de 2,000 kronorna i månaden som det kostade att hyra en kontorsplats. När hon nu tittar tillbaka och reflekterar på hur hon spenderade sin tid där så kan hon se att hon lät ensamhetskänslan ta över och hon tillbringade mycket tid med att fika och prata. Skulle hon varit i samma miljö idag så skulle hon tagit bättre tillvara på alla de kompetenser och erfarenheter som fanns hos de människor hon delade kontorshotellet med genom att frågat dem mer businessfrågor om hur de hade gjort när de byggde sitt företag och löst olika problem. Många som har lite mer erfarenhet är ju oftast väldigt villiga att dela med sig av sin erfarenhet. Så det är en varm rekommendation att fråga de som gått före och lära dig snabbt av dem.


Ytterligare en sak att tänka på ganska tidigt i ens företagande är att se över om man behöver hjälp inom något område och i så fall vilket. Hos oss i Ladylegend (eller Brave Generation som vi hette då) hade Benjamas en mentor som såg att hon behövde hjälp. Hon kände även Eva som hon tyckte skulle passa och sammanförde oss. Benjamas har sina styrkor i försäljning och kommunikation och Eva är naturligt bra på att organisera och hålla i många trådar.



Ofta är det så att man antingen är bra på försäljning eller så är ens styrka leverans och uppföljning. Så om man är själv och bra på försäljning som Benjamas är så kan det bli problem om man inte kan ta hand om dem fullt ut när de väl blivit kunder. Så när Eva, som är Benjamas raka motsats kompetensmässigt, kom in i företaget, så blev det en balans och båda delarna av sälj och kundservice kunde fungera väl.


Det är lätt att man väljer sin businesspartner, konsult eller anställd främst utifrån att man går igång på samma affärsidé. Båda eldar upp varandra till en brinnande entusiasm. Det är förstås en viktig del, att man båda gillar affärsidén men det är också viktigt att man nyktert verkligen tittar på så att man har kompletterande kompetenser. Att man tycker att olika uppgifter är roligast. Om båda älskar att göra samma sak så vill ju båda ha just den arbetsuppgiften och då blir det ändå uppgifter kvar som ingen vill göra. Som upplagt för osämja och otillfredsställelse. Så se till att välja en arbetspartner som delar entusiasmen och värderingarna som företaget har men som har kompletterande kompetenser till vad du har.

För att verkligen komma fram till vad just du gör bäst och vad du älskar att göra och samtidigt se vad det är man själv tycker är tråkigt och jobbigt och har svårt att få gjort, då är det bra att faktiskt driva företaget helt själv ett tag. Istället för att vara hård mot sig själv för allt det man inte behärskar så skaffa då en partner som gör just det du har svårt för lätt och naturligt och dessutom tycker att det är roligt. En bra ledare behöver känna till och kunna erkänna både sina styrkor och svagheter.


Man kan tro att man i början inte har råd att ta in någon men kanske är det så att man egentligen inte har råd att inte ta in kompletterande kompetens om man vill få snurr på verksamheten. Annars är det risk att man fastnar i uppstartningsfasen i många år och aldrig får till riktig tillväxt i bolaget. Det som saknas då är ofta att man inte riktigt ser på sitt företag med businessögon.


Var hittar man då denna kompletterande person. För oss blev vi som sagt sammanförda av en gemensam bekant som kände till våra olika personligheter och kompetenser men sen tillät vi oss helt enkelt att förutsättningslöst testa om vi fungerade att arbeta ihop. Utan för stora åtaganden eller förhoppningar, för vi kände inte varandra innan. Vi behövde få känna oss för bortom de första artiga mötena om vi verkligen klickade. Viktigt är ju också att man känner redan från början att kommunikationen flyter på naturligt och det gjorde det lyckligtvis för oss.


Innan Eva kom in i bilden hade Benjamas testat ca 7 personer i olika uppgifter.  Benjamas heta tips här är samma som när du dejtar, "fail fast". Dra inte ut på samarbeten som uppenbarligen inte fungerar. För att inte alltför länge vara i den febriga förälskelsefasen där båda brinner för affärsidén så se till att ni snabbt kommer igång och jobbar ihop konkret. Så man ser att man verkligen är produktiva tillsammans för det är extra viktigt när man är väldigt få.


Så med de första kandidaterna så gjorde även Benjamas misstaget att man kom samman runt entusiasmen. Men när detta visade sig inte fungera provade hon att göra tvärtom istället så då uttryckte hon redan från början allt som hon inte var bra på som hon behövde hjälp med. Hon hade också formulerat ett dokument som beskrev hur det är att jobba i Ladylegend Media. Till exempel att hon inte tycker om att vara chef, i formen av att behöva detaljstyra och kolla någon. Hon sa därför att här personen behöver kunna arbeta självständigt. Hon målade upp "skräckscenariot" från hennes synvinkel men det var många av de sakerna som Eva gick igång på, som att få arbeta självständigt, ta eget ansvar, själv bestämma när och var hon skulle arbeta och att få jobba med ord och texter.


Benjamas ADHD som gör att hon tidigt visste att hon inte kan göra allt och att hon därför måste skaffa hjälp redan från början. Den som inte har en sådan problematik kan istället fastna alltför länge i att göra allting själv och därmed missa det momentum som sker när verksamheten börjar ta fart för att man är oförberedd och själv inte kan hantera en starkt ökad efterfrågan.


Man ska med andra ord inte känna att man är taskig för att man ber någon göra allt det som man själv inte tycker om att göra, alla "tråkiga" arbetsuppgifter eller har svårt för att göra och göra alla "roliga" själv. För idén om vad som är tråkigt, roligt, svårt, lätt är som sagt väldigt olika. Så hitta någon som både gör dina tråkiga uppgifter lätt och naturligt och gillar det.

Även Eva har haft den erfarenheten sen då hon för ett antal år sedan startade ett friskvårdscenter med en partner som hon inte kände. Hon gjorde inte den analysen av vilka hennes styrkor och svagheter var. Hade hon gjort det skulle hon sett att det hon är bra på är att skapa struktur och flow i processer men hon saknar en naturlig fallenhet för sälj och marknadsföring. Så när hon tittar bakåt så skulle hon ha slagit sig samman någon som var en stjärna på att fylla lokalen och hon kunde ha organiserat verksamheten.


Så avslutningsvis, var inte överambitiös och tro att du måste göra allting själv. Åtminstone inte alltför länge. Du kommer också att se att det gör hela resan av att starta och bygga företag mycket roligare då du har någon att dela det hela med.


Nästa blogg kommer att handla om Communityfasen och vad man ska göra om man har ett visst motstånd mot försäljning.


Vår ambition och passion i Ladylegend media är att vara ett stöd till soloprenören både i att kartlägga processen i företagandet som vi gör i denna blogg, i vår podcast och i Miljonbolagsklubben och att handgripligen tillsammans med er bygga ert bolag starkare och mer effektivt med hjälp av alla de digitala verktyg och plattformar som finns tillgängliga idag och detta gör vi i Digiprenörprogrammet.


Mer information finner ni på LadyLegendMedia.se



LADYLEGEND

MILJONBOLAGSKLUBBEN

Välkommen till Sveriges bästa business-klubb inom digitalisering för entreprenörskvinnor. 

 

Benjamas Pluma lär kvinnor bygga miljonbolag med systerskap och guldkant i vardagen.

LADYLEGEND MEDIA AB, Visit us: Strandvägen 7A, 114 56 Stockholm, Sweden. © All rights reserved.  Read our privacy- and integrity policy HERE.