top of page

DRIVEN

Många upplever att de inte får utlopp för sin fulla potential som anställd. De vill ha mer utveckling, få pröva sina idéer och det är därför de vill starta eget företag. Vi har precis haft premiär på vår nya podcast Driven som vänder sig till både etablerade entreprenörer och de som längtar. I första avsnittet får ni följa oss bakom kulisserna när vi för en månad sedan startade Miljonbolagsklubben.

Vi startade denna Miljonbolagsklubb mitt i Corona-tiden. Men om man behärska de digitala verktyg som finns så är det inte så svårt. Vi har ju sen tidigare ett årslångt Digitaliseringsprogram som är mycket omfattande och djupgående där våra medlems entreprenörer för lära sig alla de verktyg de behöver för att göra sitt företag digitalt och mer automatiserat. Detta program är inte helt digitalt utav här har vi också fysiska träffar vilket är mycket uppskattat av medlemmarna. Men just nu får även dessa träffar ske via videolänk.


Även om vi lanserade Miljonbolagsklubben inom en månad så tog det flera år att lära sig allt som behövs för att det skulle bli en hel digitaliserad produkt. Det krävdes många sena nätter att orientera sig bland och lära sig om de stora mängder verktyg och plattformar som det finns att välja emellan.


Förutom allt det tekniska kan det också vara en helt egen resa att komma fram till vad det egentligen är som man är bäst på.

Vi har också gått igenom den resan. Vi startade som Brave Generation. Sen ville vi heta Lady Boss och gick glatt in och bytte namn på många mer än 100 videos och kursböcker. För att sen upptäcka att namnet Lady Boss redan var registrerat som varumärke. Då var det bara att hitta ett nytt namn och då blev det Ladylegend Media. Denna gång såg vi till att varumärkesskydda det från början.

Så när vi startade Miljonbolagsklubben så behövde vi gå tillbaka till och fundera på vad kan vi är bäst på. Här behöver man tänka till en hel del. Det är inte vad man vill bli bäst på. Inte heller det som kanske har gjort stor skillnad i ens eget liv som man gärna vill ge vidare. Det är lätt att förbise de kunskaper man redan har, helt naturligt och som man ofta både tar för givet och undervärderar. Man tänker att det här är ju så lätt och självklart att det kan ju vem som helst göra.


Det är här guldet finns, det man gör helt naturligt. Det är det som man ska bygga sin business kring. Då kan man bli trygg som företagare för att man vet med säkerhet att man behärskar det man erbjuder. Det är redan ens styrka.

I den klassiska businessboken ”From Good to Great” av Jim Collins så visade hans och hans teams mycket omfattade undersökning, som sträckte sig over flera decennier, att de företag som i längden blev mest framgångsrika var de som fokuserade på den verksamheten som de kunde absolut bäst. Hans modell heter Igelkottskonceptet (The Hedghog Concept). Att man inte är som en räv som ständigt söker efter det senaste, det trendigaste.

Ett exempel är då Ryan Air kom som ny aktör på flygmarknaden och erbjöd ett lågbudget flyg med minimum av allt. De lyckades väldigt väl och det gjorde att andra mer etablerade bolag också ville erbjuda ett lågbudget alternativ. Detta fungerade inte alls och de höll på att gå i konkurs och det skadade dessutom deras varumärke.


Så hur tar man reda på vad man är bäst på?

Man kan t ex fråga sina nära och kära och höra vad de säger. Du kan också själv tänka efter, vad är det som människor oftast frågar dig om råd om?


När vi började, med Brave Generation så hade vi mycket fokus på ledarskap och personlig utveckling. Detta grundade sig i att Benjamas själv hade fått så mycket transformation i sitt eget liv av just ledarskap och personlig utveckling. Men det visade sig under resans gång att även om detta hade gett Benjamas väldigt mycket så höll inte detta i längden för företaget. För det var inte detta som vi var bäst på.


Det som är Benjamas styrka är kommunikation, marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. Detta gör hon helt naturligt och automatiskt både för vårt företag och för andra entreprenörer. Att genom frågor få information kan hon urskilja ett mönster som leder fram till vad som är just den människans unika styrka, förmåga och gåva.

Det är med dessa styrkor i åtanke som vi har skapat både Miljonbolagsklubben och Digitaliseringsprogrammet. I Miljonbolagsklubben har vi möjlighet att kommunicera med och inspirera många företagare i hela Sverige. Ge dem tips och strategier som de kan ta med sig och på egen hand implementera i sina företag. Vi har, under den tiden vi varit verksamma, byggt upp en gedigen kunskapsbank i ämnen som t ex digital marknadsföring som vi gärna vill dela med oss av till fler. Här kan vi också erbjuda ett nätverk där de kan både stötta och uppmuntra varandra vilket också är väldigt viktigt i o m att många jobbar som soloprenörer. Här kan de träffa andra som är lika kunskapstörstande och drivna som de själva är. Många är på väg att lämna en anställning för ett eget företagande, många är konsulter eller artister. Det finns en stor blandning vilket gör att det blir en stimulerande mångfald. Om man sen vill ha mer hjälp att handgripligen implementera all denna kunskap i sitt eget företag så finns det omfattande Digitaliseringsprogrammet med både workshops, steg för steg kurser och där vi tillsammans bygger hela deras automatiserade marknadsföringsmaskin, lär dem copywriting, hjälper till med design och Facebookannonser med mycket mera.


När man vet sin unika styrka, då kan man börja bygga sin business runt det. Sen brukar vi alltid starkt uppmuntra att se till att i din affärsmodell lägg in allt det du älskar. Skapa den miljön, de tiderna de människorna som du vill ha kring dig i det dagliga arbetet för då kommer även de tuffa dagarna att bli lättare.


Här på Ladylegend är vi riktiga njutningsmänniskor så i vår affärsmodell ingår för det första ett fantastiskt vackert rosamålat kontor med en cerise sammetssoffa på Strandvägen i Stockholm, när vi gör kundevent så är det gärna med rosa bubbel, och vi har valt att som våra kunder serva entreprenörskvinnor och att följa deras resor ger oss mycket stimulans och glädje.

Senaste inlägg

Visa alla
Ladylegend-media-benjamas-pluma-thankful

LADYLEGEND

MILJONBOLAGSKLUBBEN

Välkommen till Sveriges bästa business-klubb inom digitalisering för entreprenörskvinnor. 

 

Benjamas Pluma lär kvinnor bygga miljonbolag med systerskap och guldkant i vardagen.

bottom of page